Volwassenen
Ypse wilt u zo goed mogelijk op weg helpen. U kunt doorlopend bij ons terecht voor een gesprek, waarin we samen met u kijken welke oplossing het beste bij u past. Dat kunnen meerdere gesprekken zijn, waarin we oplossingsgericht te werk gaan: we richten ons op de toekomst en wat u zelf kunt.
Door middel van individuele gesprekken biedt Ypse behandelingen aan mensen met lichte tot matig ernstige psychische klachten. Aanvullend kunnen groepsbijeenkomsten behulpzaam zijn bij het behalen van uw persoonlijke doelen. Ook bij een combinatie van klachten met levensfasegebeurtenissen (bijvoorbeeld rouw) of maatschappelijke problematiek (problemen op het werk, eenzaamheid, financiële problemen, etc.) kunnen wij u op weg helpen.
Om zelf uw hulpvragen in kaart te brengen kunt u aan de slag met de vragenlijst op mijn positieve gezondheid.nl. https://mijnpositievegezondheid.nl.
Bij Ypse bieden we verschillende behandelvormen, bijvoorbeeld oplossingsgerichte therapie, cognitieve gedragstherapie, EMDR en Interpersoonlijke Psychotherapie. Daarnaast bieden we ook internetbehandelingen, groepsbehandelingen en medicatie- en diagnostiek consulten bij de psychiater aan of verpleegkundig specialist. De behandelaar kijkt met u samen welke behandeling het beste bij u past.
Chronische problematiek
Ook mensen met een langdurige psychische kwetsbaarheid kunnen bij Ypse terecht voor terugvalpreventie en vinger aan de pols contacten. Voor mantelzorgers en familieleden hebben wij diverse mogelijkheden om ondersteuning en informatie te geven over de problematiek van hun naasten.
Cliënten die behandeld zijn in de gespecialiseerde GGZ, bijvoorbeeld bij Reinier van Arkel, kunnen als zij voldoende stabiel zijn maar wel restklachten hebben, bij Ypse ondersteuning krijgen. Ondersteuning van Ypse is gericht op zoveel mogelijk eigen regie en het verwezenlijken van door de cliënt gestelde doelen om een bevredigend en zinvol leven te kunnen leiden ondanks de klachten.
De overstap naar Ypse kan verfrissend zijn omdat de aandacht verlegd wordt, van de ziekte naar wat u kunt, waar uw kwaliteiten en interesses liggen en waar u kracht uit put.
Deze benadering wordt aangeduid als herstelondersteunende zorg. Contact met ervaringsdeskundigen kan goed aansluiten bij wat Ypse biedt.
Verwijzing
Een verwijzing van een huisarts, medische specialist of regiebehandelaar SGGZ is nodig voor behandeling in de basis GGZ. Deze kan u voor korte, middellange, intensieve of chronische behandelingen bij Ypse aanmelden. Let daarbij op dat u niet voor dezelfde klachten op twee plaatsen tegelijk in behandeling kunt zijn.
Heeft u nog vragen, stel ze gerust aan ons. Kijk ook eens bij de veelgestelde vragen of uw vraag er misschien bij staat.
Meer over Ypse
CORONAVIRUS
Geachte cliënten,
Ypse, Maatschappelijke Opvang en Reinier van Arkel volgen de richtlijnen van AKWA GGZ en het RIVM.
Afspraak
Afspraken vinden online of telefonisch plaats, in ieder geval tot 19 januari 2021. U wordt hierover persoonlijk geïnformeerd door Ypse.
Videobellen
Instructies over videobellen via Minddistrict vindt u onder de pagina E-Health.
Preventieve groepscursussen
Preventieve cursussen zullen online doorgang vinden of de (start)datum wordt verplaatst. Hierover wordt u geïnformeerd.
Vanuit het Regionaal Trainingscentrum wordt er een Corona-groep gestart. Meer weten of aanmelden kan hier.
Maatregelen
Graag brengen we de algemene adviezen onder de aandacht:
– Houd 1,5 meter afstand van anderen
– Bij binnenkomst bij Ypse vragen we u om uw handen te wassen
– Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog
– Gebruik papieren zakdoekjes
– Blijf zo veel mogelijk thuis (bij verkoudheidsklachten en/of koorts)
Bekijk de overige covid-19 maatregelen op de website van Rijksoverheid.
Update geplaatst: 15 – 12 – 2020
Contact Ypse
Ypse hoofdlocatie
Gezondheidscentrum West
Kooikersweg 203 E
5223 KE ‘s-Hertogenbosch
Bezoekadres locatie Bethaniestraat
Bethaniestraat 10
5211 LJ ‘s-Hertogenbosch
Bezoekadres locatie Orthenseweg
Orthenseweg 56
5212 XC ‘s-Hertogenbosch
Bezoekadres locatie Zaltbommel
van Heemstraweg West 11 B
5301 PA Zaltbommel
Telefoon 073 – 22 000 44
Fax 073 – 22 000 45
E-mail info@ypse.nl
Ypse is telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag tijdens kantooruren. Met uitzondering van feestdagen.
Buiten kantooruren kunt u, in het geval van crisis, contact opnemen met uw huisarts of de huisartsenpost.
Voor niet dringende zaken kunt u de voicemail inspreken of een e-mail sturen.
Crisiskaart
Een crisiskaart is een klein persoonlijk document ter grote van een bankpas.
Op de kaart staat kort beschreven hoe men een crisis bij u kan herkennen en wie er gewaarschuwd moet worden.
Ook kan er aangeven worden welke medicijnen u goed helpen bij een crisis, wie bijvoorbeeld uw huisdier verzorgt als u daar zelf niet toe in staat bent, wie er zorgt voor betaling van uw vaste lasten tijdens een opname, enz.
U bepaalt zelf hoeveel informatie er op de kaart komt te staan.