Herstelondersteunende zorg

Herstel betekent bij Ypse niet dat er net als bij een dokter alleen maar naar de aandoening gekeken wordt. We kunnen een diagnose gekregen hebben waarvan we weten dat we het er mee moeten doen, dat het nooit meer echt over gaat. Een problematiek die invloed heeft op ons hele leven, op onze familierelaties, ons werk, hobby’s, relaties, zingeving, mobiliteit. Ons leven ligt aan duigen. Herstellen heeft niet alleen te maken met de diagnose, maar ook met het herstellen van ons leven. Alle aangedane aspecten verdienen aandacht om te leren hoe we weer volledig kunnen leven. 

‘Herstellen is een persoonlijk, uniek proces waarin iemand de draad weer probeert op te pakken en zijn leven opnieuw inhoud en richting probeert te geven’
(Anthony, 1993, Deegan, 1995)

Bij Ypse staat de cliënt in alle opzichten centraal. De cliënt bepaalt samen met de hulpverlener welke doelen er worden gesteld en beslist mee over de behandeling. De cliënt onderneemt zoveel mogelijk zelf de acties die nodig zijn om te herstellen van de aandoening en ook de gevolgen van de aandoening te verbeteren. 
De medewerkers van Ypse werken er actief aan om hun focus op alle leefgebieden van de cliënt te behouden en de cliënt te volgen in zijn behoefte. Samen wordt een probleemgebied vanuit verschillende kanten bekeken en besloten wat de aanpak zal zijn. De hulpverlener heeft daarin een begeleidende rol en de cliënt een actieve. Vaak komen er opdrachten en ideeën uit deze gesprekken voort en worden er stappen gezet ter verbetering van de leefsituatie. Door dit zo te doen vindt de cliënt zijn eigen kracht terug.
Steun bij herstel komt vooral neer op het helpen vragen stellen in plaats van het helpen antwoorden te vinden.

Bij Ypse gaat de zorg hand in hand met het concept ‘positieve gezondheid’, ontwikkeld door Machteld Huber.

                             Spin van Huber

Spin van Huber

Mensen zijn meer dan alleen hun ziekte of beperking. Zij zijn vader of moeder, partner, broer of zus, kind, vriend of vriendin, werknemer en nog veel meer. Om het gezondheidswelzijn in kaart te brengen, onderscheidt ‘positieve gezondheid’ zes levensgebieden. Samen met de cliënt en naasten kunnen we het ‘spinnenweb’ in kaart brengen en begeleiden we cliënten in al deze levensgebieden.

Meer over Ypse

Ypse Quotes

CORONAVIRUS

Geachte cliënten,

Ypse, Maatschappelijke Opvang en Reinier van Arkel volgen de richtlijnen van AKWA GGZ en het RIVM.

Afspraak  
Afspraken vinden online of telefonisch plaats, in ieder geval tot 9 februari 2021. U wordt hierover persoonlijk geïnformeerd door Ypse.

Videobellen
Instructies over videobellen via Minddistrict vindt u onder de pagina E-Health.

Preventieve groepscursussen
Een aantal preventieve cursussen zullen (online) doorgang vinden of de startdatum wordt verplaatst. Hierover wordt u geïnformeerd.

Vanuit het Regionaal Trainingscentrum wordt er een Corona-groep gestart. Meer weten of aanmelden kan hier.

Maatregelen
Graag brengen we de algemene adviezen  onder de aandacht:

– Houd 1,5 meter afstand van anderen
– Bij binnenkomst bij Ypse vragen we u om uw handen te wassen 
– Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog
– Gebruik papieren zakdoekjes
– Blijf zo veel mogelijk thuis (bij verkoudheidsklachten en/of koorts)

Bekijk de overige covid-19 maatregelen op de website van Rijksoverheid

Update geplaatst: 01 – 02 – 2021

ypse-folders-en-telefoon_default

Contact Ypse

Ypse hoofdlocatie
Gezondheidscentrum West
Kooikersweg 203 E
5223 KE ‘s-Hertogenbosch

Bezoekadres locatie Bethaniestraat
Bethaniestraat 10
5211 LJ ‘s-Hertogenbosch

Bezoekadres locatie Orthenseweg
Orthenseweg 56
5212 XC ‘s-Hertogenbosch

Bezoekadres locatie Zaltbommel
van Heemstraweg West 11 B
5301 PA Zaltbommel

Telefoon  073 – 22 000 44
Fax           073 – 22 000 45
E-mail      info@ypse.nl

Ypse is telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag tijdens kantooruren. Met uitzondering van feestdagen.

Buiten kantooruren kunt u, in het geval van crisis, contact opnemen met uw huisarts of de huisartsenpost.

Voor niet dringende zaken kunt u de voicemail inspreken of een e-mail sturen.

feedback-2_default

Reactie op preventie activiteiten

“Het was boeiend, concreet, praktisch, herkenbaar, nuttig en leerzaam :). Het sloot heel mooi aan bij de praktijk van Go4it!”

– reactie naar aanleiding van presentatie Go4it! en Humanitas over preventie Jeugd