Ervaringsdeskundigheid

Een ervaringsdeskundige is ‘iemand die door ervaring deskundig is geworden op een bepaald terrein, die iets weet doordat hij het heeft meegemaakt’.

Ervaringsdeskundigen zijn geen hulpverleners. De eigen ervaringen en ‘met het hart werken’ vormen de basis van waaruit zij werken. Zij zijn goed in staat om zich gelijkwaardig aan een ander op te stellen en zij zullen niet snel geneigd zijn zich boven de cliënt te plaatsen.

Naast de persoonlijke ervaringen heeft de ervaringsdeskundige ook een opleiding gevolgd omdat persoonlijke ervaring pas ervaringskennis wordt door deze te delen met anderen, te analyseren, erop te reflecteren en te koppelen aan literatuur. Ook vraagt het inzetten van ervaringskennis specifieke vaardigheden. In een opleiding tot ervaringsdeskundige wordt iemand hierop gedegen voorbereid.
Een ervaringsdeskundige is geen behandelaar. De taken van de ervaringsdeskundige binnen Ypse houden o.a. in:

  • Ondersteuning van het team waar het gaat over herstel.
  • Begeleiding van cliënten en groepen bij het afronden van de hulpverlening, hoe voorkom je terugval.
  • Het begeleiden individuen in samenwerking met een van de behandelaren om zo te zorgen voor optimale ondersteuning.
  • Adviseert bij het ontwikkelen van beleid met betrekking tot herstel en ervaringsdeskundigheid.
  • Participeert in verschillende werkgroepen
.

U kunt in contact komen met onze ervaringsdeskundige door contact op te nemen met een van onze medewerkers.

Meer over Ypse

Ypse Quotes

COVID-19 UPDATE (CORONAVIRUS)

Geachte cliënten, 

Ypse, Maatschappelijke Opvang en Reinier van Arkel volgen de richtlijnen van AKWA GGZ en het RIVM.  

Afspraak  
In een aantal gevallen worden cliënten weer gezien op de praktijk. De maatregelen van het RIVM worden in acht genomen. U ontvangt hierover persoonlijk bericht. 

Videobellen
Instructies over videobellen via Minddistrict vindt u onder de pagina E-Health

Preventieve groepscursussen
Preventieve cursussen worden hervat. De maatregelen van het RIVM worden in acht genomen. 

Maatregelen
Graag brengen we de algemene adviezen  onder de aandacht:

– Houd 1,5 meter afstand van anderen
– Was vaak uw handen
– Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog
– Gebruik papieren zakdoekjes 
– Blijf thuis bij verkoudheidsklachten en/of koorts 

Deze extra maatregelen gelden zowel voor onze cliënten, als voor onze medewerkers. 

Voor actuele informatie en adviezen voor COVID-19 verwijzen wij je naar het RIVM: www.rivm.nl/coronavirus/covid-19 

Update geplaatst: 02 – 07 – 2020

ypse-folders-en-telefoon_default

Contact Ypse


Ypse
Kooikersweg 203E
5223 KE ‘s-Hertogenbosch

Bezoekadres locatie Zaltbommel
Heemstraweg West 11B
5301 PA Zaltbommel

Telefoon                            073 – 22 000 44
Fax                                     073 – 22 000 45
E-mail                                info@ypse.nl

Ypse is telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag tijdens kantoortijden. Met uitzondering van feestdagen. 

Buiten kantooruren kunt u, in het geval van crisis, contact opnemen met uw huisarts of de huisartsenpost.

Voor niet dringende zaken kunt u de voicemail inspreken of een e-mail sturen.

feedback-2_default

Reactie op preventie activiteiten

“Het was boeiend, concreet, praktisch, herkenbaar, nuttig en leerzaam :). Het sloot heel mooi aan bij de praktijk van Go4it!”

– reactie naar aanleiding van presentatie Go4it! en Humanitas over preventie Jeugd