Cliëntenraad

De cliëntenraad in een zorginstelling behartigt de gemeenschappelijke belangen van de patiënten en cliënten, mantelzorgers, verzorgers en bezoekers. De clientenraad van Ypse bestaat momenteel uit drie personen met diverse achtergronden.  Enkele onderwerpen die onze aandacht hebben zijn: Kwaliteit en kwaliteitsmeting, de wachttijden, het mede organiseren van spiegelgesprekken en diverse overleggen met bijvoorbeeld de cliëntenraad van Reinier van Arkel

Het bestuur van een zorginstelling moet bij beslissingen rekening houden met het advies van de cliëntenraad. De cliëntenraad wordt steeds geïnformeerd over plannen en veranderingen binnen de organisatie, heeft overleg en mag adviseren. Die cliëntenraad is bevoegd ongevraagd te adviseren als dit voor de cliënten van belang is.

De bevoegdheden van de Cliëntenraden staan beschreven in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ). Deze wet schrijft voor dat alle ziekenhuizen en andere zorginstellingen een Cliëntenraad moeten instellen. Alle onderwerpen waar advies over moet worden gevraagd, staan exact in de WMZC genoemd. Bovendien is er een regeling opgenomen over geschillen tussen de Cliëntenraad en de instelling.

Om lid te worden van een cliëntenraad hoeft u geen specifieke studie te hebben afgerond. Wij zoeken gemotiveerde mensen die direct ervaring of betrokkenheid hebben met de hulp- en dienstverlening. Contact met de achterban is de motor van medezeggenschap. Een goed functionerende cliëntenraad draagt bij aan de kwaliteit van de medezeggenschap en daarmee aan de kwaliteit van onze diensten voor de cliënten.

Meer over Ypse

Ypse Quotes

COVID-19 UPDATE CORONAVIRUS

Geachte cliënten, 

Ypse, Maatschappelijke Opvang en Reinier van Arkel volgen de ontwikkelingen nauwgezet en onderhouden contact met de GGD. Een ‘plan van aanpak COVID-19’ voor de gehele Reinier van Arkel groep is gereed. Het plan richt zich met name op het garanderen van veiligheid en basale zorg als deze bedreigd wordt door uitval van medewerkers om zo de continuïteit van zorg voor cliënten te garanderen.

Telefonische afspraak / videobellen 
Vanaf heden wordt fysiek contact zo veel mogelijk vermeden. In plaats van een afspraak bij Ypse, wordt dit een telefonische afspraak of via videobellen (in de online omgeving Minddistrict).
Uw behandelaar zal contact met u opnemen hierover.

Instructies over videobellen via Minddistrict vindt u onder de pagina E-Health

Annuleren afspraak
Als u in verband met ziekte afmeldt, brengen wij momenteel geen kosten in rekening. Geef uw afmelding zo tijdig mogelijk door.
Als u verzuimt om af te melden, kunnen wij wel kosten in rekening brengen.

Preventieve groepscursussen
Groepscursussen gaan in ieder geval tot en met maandag 6 april niet door. 
Dit geldt voor alle preventieve groepscursussen; de KOPP/KOV-cursussen en de cursussen i.s.m. het Regionaal Trainingscentrum.

Extra maatregelen
Er zijn extra maatregelen nodig om verspreiding en besmetting van het Coronavirus te voorkomen.
Graag brengen we de algemene (hygiëne)adviezen extra onder de aandacht:

– Was je handen regelmatig en grondig gedurende 20 seconden
– Hoest of nies in de binnenkant van je elleboog
– Gebruik papieren zakdoekjes
– Schud geen handen 
– Houd 1,5 à 2 meter afstand van anderen
– Blijf thuis als je verkoudheidsklachten krijgt

Deze extra maatregelen gelden zowel voor onze cliënten en bezoekers, als voor onze medewerkers. 

Voor actuele informatie en adviezen voor COVID-19 verwijzen wij je naar het RIVM: www.rivm.nl/coronavirus/covid-19 

Update geplaatst: 17 – 03 – 2020

ypse-folders-en-telefoon_default

Contact Ypse


Ypse
Kooikersweg 203E
5223 KE ‘s-Hertogenbosch

Bezoekadres locatie Zaltbommel
Heemstraweg West 11B
5301 PA Zaltbommel

Telefoon:    073 – 22 000 44
maandag t/m vrijdag 08:30u – 17:00u 
met uitzondering van feestdagen
Fax:             073 – 22 000 45
E-mail:        info@Ypse.nl

Buiten kantooruren kunt u, in het geval van crisis, contact opnemen met uw huisarts of de huisartsenpost.
Voor niet dringende zaken kunt u de voicemail inspreken of een e-mail sturen.

ypse-foto10_default

Wachttijden

Per 1 mei 2019 hanteert Ypse een aanmeldlijst. Wij plannen maximaal 3 maanden vooruit. Is er geen plek binnen die 3 maanden dan plaatsen wij u op onze aanmeldlijst en krijgt u bericht zodra er plek is. Na de intake is er geen wachttijd voor de start van de behandeling.

Locatie Den Bosch – Regulier: 5 weken
Locatie Den Bosch – Chronisch: 6 weken
Locatie Zaltbommel: 5 weken
Locatie Uden – AD(H)D:  5 weken

De wachttijd is niet afhankelijk van uw zorgverzekeraar. Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met Ypse of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling.

Update geplaatst: 06 – 03 – 2020